nuffnang

Tuesday, July 13, 2010

Trip Membotom & Cuba2an Troling

Hari ini baru ada kesempatan untuk menambah koleksi bagi tatapan rakan2 yang sudi menjenguk blog ini. Kali ini saya dan pengail tegar C6 saja yang turun memandangkan saudara Bob Ali beraksi dilaut dalam di Semerang.
Ahad lalu saya dan C6 saja untuk menduga sama ada aksi troling akan membuahkan hasil memandangkan air pada ketika itu pasang besar dan surut pun sangat laju. Kalau aksi membotom terpaksalah mencari kawasan yang terlindung dari arus yang kuat biasanya sang ikan juga akan berada dikawasan tersebut. Setelah mendapatkan umpan udang hidup kami terus pergi ke Lubuk Bangkuduan seperti biasa bila air pasang besar aksi ikan meragut umpan pun tidak memuaskan. Kami bercadang beralih lubuk ke Matabalanak mencari raba ( pokok yang tumbang) yang pada minggu lalu mempamerkan aksi yang sangat memuaskan.

Sepanjang perjalanan ke Balingkatak kami cuba aksi troling memandangkan air di kawasan Sg Burung agak jernih memang sesuai untuk teroling tapi tiada tarikan yang kami terima, kami terus memecut ke Lubuk Maidin yang mana masa lalu disinilah aksi troling sangat mengujakan. Lebih kurang 2 minit kami troling di tanjung Maidin kekili Penn ku berbunyi kuat sambil tali sulam Power Pro 60 lb terus berdecit-decit keluar, tanpa membuang masa aku terus mencapai joran dan melayan asakan pemangsa. Kelihatan di belakang sang pemangsa meronta-ronta dipermukaan air, hatin ku berkata sah sang lingkuh sudah mengena. C6 terus mencapai cangkuk dan dengan sekali cangkuk saja ikan lingkug sudah berjaya dinaikkan keperahu. Rupanya masih campion rakanku ini mancangkuk walaupun sudah lama tidak beraksi.

Setelah membuat dua pusingan troling tiada lagi sambaran dari sang ikan kami pun memutuskan untuk aksi membotom diraba pula. Sampai saja di lubuk raba kami terus melontarkan joran belum lagi umpan sampai ke dasar kali ku menerima asakan sang ikan rupanya sang ikan putih. Saya dan C6 menerima asakan demi asakan dari sang ikan dan iakan yang kami naikan dari berbagai spesis antaranya kerapu, merah tanda , ikan putih dan umpak. Sayangnya aksi taruk makan taruk makan tidak lama kerana air surut semakin laju dan akhirnya kami menamatkan trip kami kerana kehabisan umpan.




Aksi bersama Lingkuh


C6 dengan lingkuhnya

Hasil yang kurang memberangsangkan

No comments:

Post a Comment